کد مطلب:27155
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
آيا قرائتهاي مختلف از دين نظريه تفسير به راي را به رسميت مي شناسند يا نه ؟
اجمالاً پاسخ مثبت است .استاد جعفر سبحاني مي فرمايند : ((اين نظريه دست هر انساني را در تفسير دين باز گذارده،( منظور نظريه هر مونتيك است ) ويادآور مي شود كه قرائت هيچ كس بر ديگري برتري ندارد ، در حاليكه دين يك قرائت بيش ندارد واگر اختلافي هم در احكام وعقايد وجود دارد منشاء آن ،اختلاف قرائت نيست بلكه علل ديگري دارد كه ذيلاً به آن اشاره مي كنيم . اولاً علماودانشمندان اسلامي در تفسير بسياري از آيات مربوط به عقايد واحكام وحدت نظر دارند ثانياً قسمتي از نظريه هاي مختلف، مكمل يكديگرند، بسان گل كه فيزيكدان وشيمي دان ومتكلم آن را مورد مطالعه قرار مي دهند وهر يك به وصف آن مي پردازندفيزيكدان از طريق قوانين حاكم بر ظاهر پديده وشيميدان از ديدگاه آثار دروني آن ومتكلم از وجود نظام واحد بر كل در حاليكه در اينجا سه وصف داريم وهر سه وصف مكمل يكديگرند .
آنجا كه در برداشتها از آيه وروايت اختلاف احساس مي كنيم مربوط به تعدد قرائت نيست بلكه معلول رعايت نكردن قواعد تفسير است مانند :1- عدم رعايت قوانين زبان شناختي 2- غفلت از ناسخ ومنسوخ 3-جزء نگري در روش تفسيري
4- بكارگيري عقل در قلمروهايي كه راه به آن ندارد 5- اختلاف در اعتبار سند 6- اختلاف در مصداق آيه وحديث
7- مسلماً هوي وهوس در تعدد قرائت بسيار مؤثر استتا آنجا كه معاويه، علي ( را قاتل عمار مي داند چون در سپاه او بوده واووي را به ميدان نبرد فرستاده است .)) (1)
بايد توجه داشت همچنانكه اظهار نظر در همه رشته هاي علمي نياز به تخصص دارد ، اظهار نظر در دين نيز متخصصين خود رامي طلبد وورود افراد غيرخبره وغير متخصص در حيطه دين وارائه قرائت مخصوص از جانب ايشان جايز نمي باشد والبته اهميت تشخيص حقايق ديني وبازگو كردن آن كمتر از اهميت رشته هاي تخصصي ديگر نيست .
1) مجله كلام تخصصي ، شماره 37، ص 17، استاد جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.